Vispas en vergunningen

Boskamp 47
8121 CW Olst
Tel.: 06-51009700

Bij dhr. Van Bavelgem zijn dagkaarten, weekkaarten (ook te gebruiken voor nachtvissen) en jaarvergunningen te verkrijgen. Graag voor komst even bellen.

Regelement: Het regelement is van toepassing op de viswateren van de HSV Olst. Dit zijn: de Molenank, het Engelsgat, de Schreurskolk, de Lange Kolk, de Rondekolk, de Kortrickvijver, de Enk, de Katerstede, de Knopiusank, de Overdorpskolk en de Stegemansank

Kortrickvijver: niet toegestaan om aan de bungalowzijde te vissen

Overdorpskolk: aan beide zijden, en verboden van 1 april tot 1 juli (geen leefnet gebruiken)

Knopiusank: aan beide zijden, en verboden van 15 maart tot 1 juni

Stegemansank: verboden 15 maart – 1 juni, met uitzondering van het tussen de borden aangegeven gedeelte langs de dijk.

Voornaamste minimum vismaten: Baars: 22cm - Riet/ruisvoorn: 15cm - Snoek: 45cm - Zeelt: 25cm - Snoekbaars: 42cm.
  • Het is verboden te vissen aan de oostzijde van de Kortrickvijver vanaf de brug in noordelijke richting (dus langs de bungalows).
  • De houder(ster) van de vergunning dient deze op eerste van een door de Hengelsportvereniging Olst aangestelde controleur zijn of haar vispas te tonen.
  • Door de houder(ster) van deze lijst mag in wateren worden gevist met 1 of 2 hengels, mits hij/zij voldoet aan de wettelijk gestelde aasvoorschriften.
  • Het vissen is toegestaan van 1 uur voor zonsopgang tot 2 uur na zonsondergang.
  • Snoeken mag alleen van 1 juli tot 1 maart en uitsluitend met 1 hengel. Het snoeken met levend aas is ten strengste verboden.
  • Per dag mag men niet meer dan 1 snoek (minimummaat 45cm); 1 snoekbaars (minimummaat 42cm) meenemen.
  • Het is verboden om aal/paling mee te nemen, of in bezit te hebben.
  • Overeenkomstig een besluit van de jaarvergadering is het verboden snoek mee te nemen uit de Lange Kolk, en karper uit alle wateren gepacht door de Hengelsportvereniging Olst.
  • Het vissen en voeren met gekleurde maden is verboden.
  • Men mag geen papier, aas, snoerdelen enz. achterlaten.
  • Indien mogelijk moet men gebruik maken van paden en wegen.
  • Hekken sluiten, loop zo dicht mogelijk langs de afrasteringen en beschadig deze niet.
  • Maak indien aanwezig gebruik van de opstapjes.
  • Men mag geen radio laten spelen, honden meenemen.
  • Het gebruik van vistentjes en shelters is toegestaan, mits deze een natuurlijke kleur hebben (groen, bruin en camou).
  • Het is verboden langer dan 2 x 24 uur te vissen op dezelfde stek in de viswateren van HSV Olst
  • Het is niet toegestaan "om voercampagnes" dagen vooraf aan de geplande Visdag/Visnacht uit te voeren in de viswateren van HSV Olst

Bij het niet nakomen van deze bepalingen c.q. voorschriften kan de vergunning worden ingetrokken en royement volgen.

In mei 2014 bereikten ons berichten van één van de grondeigenaren nabij De Lange Kolk. Deze grondeigenaar, (Fam. Boerkamp) beklaagde zich, terecht, over gedragingen van enkele leden karpervissers van onze vereniging.

Het bestuur gunt iedere (karper)visser zijn plezier bij de uitoefening van zijn/haar hobby/sport. U dient zich echter wel te realiseren dat u te gast bent op het terrein van de Familie Boerkamp.

Het mag en kan niet zo zijn dat u door het hinderlijk parkeren van uw auto het familie Boerkamp moeilijker of onmogelijk maakt om haar bedrijfsgebouwen te bereiken. Daarnaast is het uitdrukkelijk niet toegestaan om tijdens het (nacht)vissen uw hond(en) mee te nemen en deze los te laten lopen.

Er zal intensiever worden gecontroleerd vanuit de Hengelsportvereniging of een ieder zich houdt aan de reglementen. Daarnaast is er contact gelegd met Sportvisserij Oost Nederland, waarbij een beroep kan worden gedaan op een Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). Deze kan en mag, indien nodig, verbaliserend optreden.