Nieuw viswater in vergunning HSV Olst

Woensdag, 15 april 2020

Viswater "De Enk" (Fortmond) definitief toegevoegd aan viswater HSV Olst.

Officieel is per 01-08-2019 het viswater "De Enk" op Fortmond toegevoegd aan het viswater van HSV Olst. Het heeft aardig wat inspanning gekost om dit viswater in de vergunning van HSV Olst te krijgen.

Al in 2009 werden de eerste gesprekken hierover gevoerd met Staats Bosbeheer. Ook HSV Wijhe was hierbij betrokken en hoewel deze geul destijds net was gegraven werd toen al aangegeven dat niet eerder dan in 2017 meer bekend zou worden aan wie dit viswater zou worden toebedeeld.

Zowel Olst en Wijhe hebben de intentie gehad om gezamenlijk dit viswater aan de vergunning van beide verenigingen toe te voegen. In 2015 leek het de goede kant op te gaan toen Staats Bosbeheer toezegde dat HSV Olst en Wijhe dit aan de vergunning zouden mogen toevoegen. Het zou slechts een administratieve formaliteit zijn, maar het einde van het verhaal was dat Staat Bos Beheer dit water had "moeten teruggeven" aan Rijkswaterstaat.

Na heel veel telefoon & mailcontact met Rijkswaterstaat, bleek dat het RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland) de partij was, welke daadwerkelijk betrokken was bij het verlenen van vergunningen voor uitgifte van viswater.Nadat dit vergunningverzoek eerst nog beoordeeld zou moeten worden door de Vis Beheerstand Commissie (VBC) hierin zijn diverse partijen vertegenwoordigd, beroepsvissers, sportvissers etc.

Uiteindelijk is de vergunning verstrekt aan de vereniging, welke het verzoek hiertoe ingediend had (HSV Olst). Op bestuurlijk niveau zijn afspraken gemaakt dat de leden van HSV Wijhe hier ook mogen vissen.Het is niet toegestaan om te voeren en ook mag er geen vis onttrokken worden aan dit water.

Wellicht zegt al deze informatie u niet al te veel en wilt u gewoon "Lekker Vissen" en heerlijk van de natuur genieten. (U hebt nog gelijk ook !)